O Projekcie Safer H2

Opracowanie technologii wytwarzania ultralekkich kompozytowych zbiorników do magazynowania wodoru dla rozproszonych systemów energetycznych

Development of technology for the production of ultra-light composite hydrogen storage tanks for distributed energy systems

Streszczenie projektu

Przedmiotem projektu będzie opracowanie i wdrożenie przełomowej metody wytwarzania zasobników do magazynowania sprężonego wodoru przy wykorzystaniu technologii wytwórczych zbiorników w pełni kompozytowych. Efektem projektu będzie uruchomienie produkcji zbiorników o następujących pojemnościach: 1.2L, 6.8L, 120L, 195L na sprężony wodór pod ciśnieniem 35bar, 100bar, 300bar, 350bar, 700bar. Zgodnie z podręcznikiem Oslo Manual projekt ma charakter innowacji przede wszystkim o charakterze produktowym w wymiarze co najmniej krajowym.

Projekt realizowany będzie w ramach konsorcjum, w którego skład wejdą: firma Techplast sp. z o.o. (lider Konsorcjum) oraz Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie (Konsorcjant). W projekcie zaplanowano badania przemysłowe (3 etapy), eksperymentalne prace rozwojowe (2 etapy), jak i prace przedwdrożeniowe (1 etap), obejmujące, m.in. badania surowców i opracowanie metod otrzymywania nowych receptur materiałowych i parametrów technologicznych dla polimerów termoplastycznych o zwiększonej barierowości, badania wkładek wewnętrznych zbiorników, opracowanie nowatorskiego procesu nawijania włókien zbiornika, a także wykonanie kompleksowych badań przepuszczalności dla zbiorników magazynujących wodór w rozproszonych systemach energetycznych.

Grupą odbiorców rezultatów projektu, czyli zasobników do magazynowania energii w postaci wodoru będą głównie producenci dronów, oraz autobusów stawiający na rozwiązania proekologiczne i przyjazne środowisku. Ponadto odbiorcami rezultatu (wiązek magazynujących) mogą być stacje benzynowe. Projekt przyczyni się do promocji wykorzystania wodoru, który w Europie staje się coraz bardziej popularny jako paliwo alternatywne. Wyposażanie energii wodoru w pojazdach stanowi proekologiczną alternatywę paliw ropopochodnych, co oznacza, że projekt Wnioskodawcy wpłynie znacząco na dywersyfikację źródeł paliw motoryzacyjnych.

Akademia Górniczo-Hutnicza
im. Stanisława Staszica w Krakowie

al. A. Mickiewicza 30
30-059 Kraków

Kierownik prac B+R w ramach WEiP AGH
dr hab. inż. Magdalena Dudek – prof. nadzw.

e-mail: potoczek@agh.edu.pl

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami

Napisz wiadomość e-mail lub wypełnij formularz, a my odpowiemy najszybciej jak to możliwe!